Hjälp Lions hjälpa Ukraina. Donera till vår hJälpfond. Se hur vi hjälper Ukraina här!

Lions anordnar utställning

Källa: Kristianstadsbladet

Kanal- och järnvägsfestival i sommar – 150 år sedan Ivösjön sänktes

150 år sedan sjösänkningen av Ivösjön och lika länge sedan järnvägen mellan Kristianstad och Sölvesborg byggdes.

Då blir det två dagars festligheter i Bromölla.

För 150 år sedan var kung Oscar II på plats.

Vem som sköter snacket den här gången hålls ännu hemligt.

Kanalen som går ut i Ivösjön handgrävdes. Det har nu gått 150 år sedan sjösänkningen av Ivösjön, men också sedan invigningen av järnvägen mellan Kristianstad och Sölvesborg, vilket ska uppmärksammas med en tvådagarsfestival i Bromölla.

1874 var året för två stora händelser i bygden. Ivösjön sänktes med 1,8 meter för att skapa mer odlingsbar mark. I stället grävdes den knappt 600 meter långa kanalen, som i dag går genom Ivöstrandsområdet. Den 8 augusti samma år började järnvägen mellan Kristianstad och Sölvesborg trafikeras och Bromölla station öppnade.

För att uppmärksamma att det gått 150 år sedan dess är Lions i färd med att planera en festival vid Strandstugan, som ligger bara ett stenkast från kanalen. Arbetsnamnet är Kanal- och järnvägsfestivalen. – Det blir två dagars festligheter den 2 och 3 augusti. Det blir artister och vi ska hålla till vid planen nere vid Strandstugan, säger Nils-Göran Friström från Lions Club Bromölla.

I artistväg har Lions gjort klart med bandet Gentlemen & Gangsters, som spelar New Orleans-jazz med en gnutta swing.

– Inne i Strandstugan ska vi visa en utställning om kanalgrävningen och sjösänkningen. Kanalen handgrävdes och sjösänkningsbolaget finns fortfarande kvar.

Det blir också en järnvägsutställning om hur smalspåret mellan Kristianstad och Sölvesborg kom till.

Kung Oscar II skötte invigningen när det begav sig. Men Nils-Göran Friström vill inte avslöja vem som inviger tvådagarsfesten i augusti.

Det är för övrigt 50 år sedan Lions anordnade det som kallades för Kanalfesten. Den anordnades vid två tillfällen, 1973 och 1975, och båda gångerna utsågs en kanaldrottning (andra gången var titeln karnevalsdrottning). Enligt tidningsartiklar från tiden kom uppskattningsvis 10 000 personer till festplatsen vid Strandängen vid premiärårets första dag.

Gentlemen & Gangsters är ett band från Göteborg som spelar traditionell New Orleans hot jazz med en touch av swing.

Festligheterna ska anordnas både inomhus och utomhus vid Strandstugan.