Hjälp Lions hjälpa Ukraina. Donera till vår hJälpfond. Se hur vi hjälper Ukraina här!

Ungdomsledare i Gårdby premieras av Lions Club i Färjestaden

Källa: Ölandsbladet

Urban Arvidsson och Leif Svensson har i många år tränat elever i Gårdby skola i schack. Det har resulterat i fina framgångar för eleverna i tävlingen ”Schackfyran” i Sverige.

När eleverna från Gårdby skola i våras tävlade i Helsingborg i den södra riksfinalen i Schackfyran tog de sig till final – de vann och fick därmed lyfta segerpokalen efter att haft ledningen redan från start. Även tidigare år har fyrorna på Gårdby skola gått långt i tävlingen.

En god förutsättning för att intresset bland eleverna hålls vid liv och att de i flera år har varit framgångsrika är Urban Arvidsson och Leif Svensson från schackklubben Sandby-Gårdby SK.

Urban och Leif träffar eleverna en gång i veckan och tränar dem i den ädla konsten att spela schack. Det idoga arbetet uppmärksammar Lions Club i Färjestaden och ger dem varsitt ungdomsledarstipendium på 5 000 kronor.

Lions Club stöttade även elevernas resa till Helsingborg tidigare i vår med 15 000 kronor.

Lions president Arne Dagmalm överlämnade stipendierna till Urban Arvidsson och Leif Svensson från Gårdby-Sandby schackklubb.